Home » Filme, Globurile de Aur 2011, Oscar 2011

Black Swan – Lebada-n dulce destramare

4 January 2011 scris de 19 comentarii

CoolRank: 9/10

atmosfera & entertainment: 9.5/10

regie: 9/10

actori: 8.5/10

scenariu: 7/10

montaj: 9/10

Nota IMDb: 8.7/10

Dupa asa bijoux de film, nu stiu ce tupeu sa mai adun, de unde-atata?, sa-i mai cer Mosului ceva. Din ciclul “what do you get the girl who has it all?”, recunosc ca anul care trage sa dea ortul etc. mi-a adus pe ecran un car de bunatati, junk food si specialitati fine deopotriva – adica multe fasaieli, cateva surprize neasteptate, si, intr-o categorie aparte, progenitura perfecta: Black Swan. Nu-l vad luand Oscarul 2011 (neaparat), dar a reusit ceva mult mai valoros in ochii mei – sa ma lecuiasca de antipatia fata de Natalie Portman. Am prieteni care m-ar bana din comunitatea cinefililor, si din inimioara, pentru asa o declaratie, dar v-o spun verde-n fata: nici in Closer nu m-a cucerit fata, probabil pentru ca am un defect de fabricatie in mantaua mea de critic: nu suport actritele dulci, plangacioase, timorate, copilaroase, pe scurt, tipologia lui Portman. Nici nu pot sa imi tradez vocatia chiar asa flagrant incat sa nu ii remarc talentul actoricesc – prezent cu toptanul – dar nici nu o pot inghiti.

Schimbarea la fata a lui Natalie

Cand e pe ecran, imi provoaca o subita si involuntara reactie acida in creier, care ma orbeste cu un val de scepticism. Il inlatur, cu greu, ca sa vad filmul la adresa caruia, de la debutul sau din cadrul Festivalului de la Venetia, idolii mei, criticii de talie majora, tot livreaza “oh”-uri si “ah”-uri si recenzii admirative. Urmeaza fenomenul, incontenstabil, inexplicabil: coup de foudre! Ma indragostesc de fiinta asta firava, pentru ca, in Black Swan, Portman este mai presus de orice repros – daramite de reflexe acide – isi joaca tiparul la fix, si-l deconstruieste caramida cu caramida, si-l afiseaza in toti porii, si-l agata-n sprancene, si-l incolaceste-mprejur… Intr-un cuvant, este sublima. Si, apoi, se dedubleaza – plonjand cu mai mult devotament decat aratase prin cvasi-chelia din V for Vendetta. Sub bagheta lui Darren Aronofsky actrita se metamorfozeaza in personajul anuntat de titlu, si pricinuieste zumzet de Oscar prin preajma-i.

De fapt, nimeni nu mai pune sub semnul indoielii abnegatia lui Portman, si cumva nici nu ma mira ca titirezul mignon a petrecut un an in regim de-atrenament, incercand sa-si aminteasca din deprinderile capatate la cursurile de dans din copilarie. Pana la urma, stacheta Academiei pentru rolurile de Oscar s-a ridicat la inaltimi ametitoare in ultimii ani. Insa, dincolo de considerente fizice, de silueta, rezistenta si disponibilitatea ei absoluta, Aronofksi a vazut si ceva mai subtil in fata ei de portelan: rolul prim-balerinei Nina, tanara – si nu chiar, dupa standardele meseriei – distribuita in “Lacul lebedelor” si impinsa intr-o hora a presiunii din toate directiile, s-ar fi pretat putinor altora. Chiar si inlaturand baletul “pe viu” din ecuatie (o optiune mai mult decat fezabila, gratie mimetismului prin CGI), dubla “lebada” ceruta de rol arunca o manusa greu de ridicat pentru cineva cu o gama mai restransa a expresivitatii artistice. Nu e cazul lui Portman.

Introspectie si implozie in numele artei

Cand dam ochii cu ea, intr-un flash-forward, artificiu scenaristic deghizat in vis, Nina (interpretata de Natalie Portman) danseaza o scena din baletul lui Ceaikovski; surprize, surprize!, odata ajunsa la repetitiile corpului de balet, Ninei i se ofera sansa unei auditii pentru rolul Odette/Odile. Spre marea mirare a cuiva care-a crescut cu reprezentatiile fidele marca ONB, pana si clasicii, asa monstri sacri cum sunt ei, trebuie sa indure un retus sau doua pentru a ramane de-actualitate – o problema de factura financiara la care Black Swan (ca multe filme dospite-n criza, indiferent de subiect) face referire-n treacat de cateva ori. Asadar regizorul Thomas (interpretat de Vincent Cassel), un geniu al artei sale, planuieste o versiune noua a (prea-)binecunoscutului spectacol. Insa filmul nu se preocupa cu explicitarea “noului”, indreptandu-ne in schimb atentia spre eforturile sisifice depuse de Nina pentru a-l impaca pe Thomas – un cvasi-tiran care nu se da in laturi de la nimic pentru a-i descatusa latura senzuala, seducatoare, si de fapt, sexualitatea.

Doar ca “lebada neagra” pe care, banuim, o nasc, mai degraba decat o descopera, rundele de repetitii si discutiile deloc voalate, ii da Ninei peste cap intreaga viata – si-asa de-o stabilitate indoielnica, petrecuta sub papucul unei mame cam bipolare, bineintentionate si iubitoare, dar la un grad de intensitate sufocant. In surdina avalansei de evenimente care curand se precipita-n cadere libera spre seara premierei, Aronofski ne propune o discutie cu bataie mai lunga, pe marginea climatului bolnavicios din micul apartament al Ninei – dar si, cu siguranta, in alte pepiniere de mini-artisti/performeri dotati, pastoriti de parinti pentru care excelenta e o necesitate. Ne e clar cand intram in camera Ninei, inflorata, roz-bonbon si plina pana la refuz cu animalute de plus, ca, undeva pe parcurs, maturizarea fetei a trecut intr-un plan secundar, neglijata in favoarea unei curse contra-cronometru pentru premiul suprem: realizarea idealului mamei, fosta balerina cu frustrarile aferente.

Despre regie si actori ce se poate spune?

In conjunctura zilelor noastre, cand publicul se-arata deosebit de predispus sa caute in lumea filmelor un scurt respiro, iata ca cineastii ne ademenesc cu basme (Alice in Wonderland, Finding Neverland, si de vazut, la anul, Red Riding Hood) si le schimonosesc, pentru efect stilistic, dar si in perspectiva unui comentariu social, de cele mai multe ori acerb. Luandu-si locul in trend, Aronofski e necrutator – el nu transpune povestea lui Odette in realitatea Ninei, dar paralela dintre drama lebedei albe si derapajul iluziei intretinute de balerina e evidenta. Mai mult, filmul deschide o prapastie vizibila intre plapanda balerina si cei care o imboldesc, aplicand un abuz constant, pretinzand perfectiune si profitand de caracterul ei susceptibil, conditionat din pruncie.

Desi inocularea Ninei s-a petrecut in decursul a mai multi ani, Portman aduce rolului exact masura de tensiune acumulata in timp, si interiorizata, la care ne-am putea astepta de la pachetul mama-fiica fara optiuni incluse. Simtim in glasul ei hiper-sensibil de copila, si in izolarea fata de restul balerinelor, rezultatele nefaste ale unei existente ferite, pipernicite, inghetate-n timp ca Odette cea incarcerata in trup de lebada, ceea ce inlatura orice urma de-ndoiala: tragedia pe care i-o pregateste Aronofski nu pare fortata, ci predeterminata. Iar punerea ei in scena, acompaniata de acordurile lui Ceaikovski in adaptarea lui Clint Mansell (colaborator al lui Aronofski si la coloana sonora a lui Requiem for a Dream), impresioneaza la nivel structural si vizual.

Aronofski nu-si ia ochii de la Nina, urmarind-o cu handheld-ul sau planand asupra ei, mereu aproape, mereu constient si captivat de trairile ei acute, de incordarea din care nu se poate elibera. Baletul in sine, ca joc de cadre, alunecari ale camerei si, nu in ultimul rand, coregrafie, e – pentru spectatoarea fara cunostinte in domeniu – mai mult decat reusit, e hipnotizant, evocand aceeasi zbor delicat care ne inmarmureste la opera. La fel de veridice, personajele care populeaza sala de repetitii eclipseaza total actorii care le trag sforile: Portman se cufunda in gestica Ninei, pare ca gliseaza-n mers pe norisori, ca o balerina profesionista, iar Vincent Cassel intruchipeaza la fix infatuarea si incracenarea maestrului. Stapan pe mosie, relatia lui cu gingasele balerine, si cu Nina in special, sfideaza orice definitie, si orice norma de altfel. Artist, deh…

Ce spun criticii despre Black Swan?

Numai de bine. Cu 190 de recenzii adunate pe RottenTomatoes.com, Black Swan incinge mercurul tomatometrului pana la 88%, iar cei 40 de critici citati de MetaCritic.com plaseaza Black Swan tot in jumatatea superioara a graficului, majoritatea (78%) indragind noul pretendent la Oscarurile 2011.

Claudia Puig, de la USA Today, observa ca Black Swan “este o realizare rara, paradoxala, sa induci o stare de teroare si sa farmeci prin frumos”. Andrew O’Heir de la Salon.com este atat de entuziasmat incat aproape ca nu-si gaseste cuvintele, desi recunoaste ca, pentru a-l descrie, trebuie folosite “adjective grandioase. Este excentric si melodramatic si spectaculos. […] am fost complet dat pe spate de povestea nebuniei, a muzicii si a represiunii sexuale regasita in ‘Black Swan'”.

Cat despre criticii de la New York Times, preferata mea, Manohla Dargis si-a adjudecat recenzia, si, ca de obicei, e revelatoare: “Una dintre placerile oferite de Black Swan este ireverenta lui fata de luma rarefiata a baletului, care, privita din afara, poate arata vie ca o cripta. […] Nina nu face doar frumoase piruete, ci si crapaturi la degetele de la picioare (iar inginerul de sunet prinde fiecare paraitura si stalcire).” Iar Peter Debruge, de la Variety.com, ne ofera cateva ancore de referinta, din analele cinematografiei: “Aronofsky pare ca opereaza in maniera adoptata de Roman Polanski pe vremuri, sau a la David Cronenberg, in momentele lui histrionice. Desi regizorul nu ne scufunda la fel de adanc in mintea lui Portman cum reusise cu Mickey Rourke in The Wrestler, ultimul act al lui Black Swan descrie o viziune foarte subiectiva a evenimentelor, care aminteste de prabusirea psihologica din Repulsion si Rosemary’s Baby”.

Verdictul KoolHunt.ro

Probabil ca mi-ati ghicit verdictul, nu doar pozitiv dar si optimist anticipand un brat de statuete aurii, insa nu stiu daca mi-am facut simtit si zambetul care mi-a insotit recenzia da capo al fine – iata-l :):):):) ! Black Swan este turul de forta al lui Portman, inca o opera de arta a lui Aronofski, si tot restul cliseelor pe care de regula le aplic, observ acum, cu prea multa larghete, prea multor filme mai putin meritoase. Mustind de suspans, doldora de senzualitate, uneori exploatata fara menajamente, filmul incapsuleaza imagini
bantuitoare, scene puternice, o atmosfera care nu te va parasi prea curand – pana si nuante horror, Black Swan are de toate! Basca, temele profund umane, de la gelozie la bulimie, care inalta si legitimeaza interpretarile actorilor de prima mana.

19 comentarii »

  • Ioana said:

    Astept si eu sa citesc pareri proaste despre acest film, dar nimic… :))) Inseamna ca numai mie nu mi-a placut! Mi s-a parut un film slab, foarte slab. Portman a jucat pe masura bugetului productiei. Insa se pare ca a cucerit pe toata lumea. Oare de ce? Ce vi se pare asa grozav? Nu este oare un caz clasic, previzibil? Nu m-a emotionat nicio secunda! Si cu bratul de statuete, da, sunt convinsa… ca din filmele din 2010 ce naiba sa alegi?!

  • giani said:

    vai, abia astept sa-l vad! nici mie nu prea imi place de portman, dar mai fake mi se pare scarlett johansson

  • Raluca Georgescu said:

    @giani: Sa ne spui dupa cum ti s-a parut. Mda, nici eu nu prea sunt fan Scarlett Johansson. Recent am vazut-o in 2 filme mai vechi ale lui Woody Allen unde este binisor pusa in valoare si am inceput sa o mai suport.

  • Raluca Georgescu said:

    @Ioana: Intr-adevar 2010 a fost un an super slab. Imi este si groaza sa vad ce varza va fi la Oscarurile 2011. Slab, trist… Am in pregatire un articol pe tema asta.

  • Sara said:

    “what do you get the girl who has it all”? adica… ce ai vrut sa zici?

  • Raluca Georgescu said:

    @Sara: Pai adica ce ii iei fetei care are totul? :-D Ioanina se simtea euforica pentru ca i-a placut foarte mult filmul si orice alt cadou de Craciun dupa ce vazuse filmul ar fi fost de prisos. Deci, pe scurt, atat de bun este filmul in opinia ei :-D

  • Deea said:

    Am vazut si eu Black swan astazi si mi-a placut foarte mult. Da, adevarul e ca si mie mi s-a parut putin previzibil, dar e un film bun!

  • Raluca Georgescu said:

    @Deea: Da, previzibil mi s-a parut si mie, dar asta incepe sa fie un defect cinematografic cu care din pacate incep sa ma obisnuiesc. Dar in afara de asta mi-a placut mult, mi s-a parut atmosfera genial transmisa, iar Portman joaca foarte bine. Eu nu cred sincer ca este filmul anului – mizez pe The King’s Speech si The Social Network, dar nu am vazut The Fighter si True Grit – dar este un film bun si sper macar sa ia Portman un Oscar :-D

  • Deea said:

    @Ralu, Sunt de acord cu tine. Chiar ar merita Portman un Oscar. Si la The fighter ma uit astazi si te anunt cum e. Azi-noapte am adormit :”>

  • big buster said:

    E un film foarte bun, care m-a tinut superconectat pana la capat.

  • saramon said:

    Am privit filmu asta cu rezerve. M-asteptam la o drama obisnuita cu o tipa care face balet si munceste zi de zi sa atinga perfectiunea si, apoi, ca in orice film de gen, apare succesul. Si, evident ca nu lipseste nici personajul negativ din ecuatie…
    Insa, m-a izbit pur si simplu. E mai mult de-atat. Aronofsky a reusit sa expuna o poveste despre balet, in care faptul ca Nina face balet conteaza mai putin. E… naucitor. E un Lynch mai soft. E, probabil, cel mai bun film al anului.

  • Raluca Georgescu said:

    @saramon: Sunt de aceeasi parere, si mie mi-a placut foarte foarte mult filmul. Imi pare insa rau ca nu il vad sa ia Oscarul, asa cum ar merita. Sper insa sa se convinga cat mai multi oameni sa mearga sa il vada si sa se bucure de film. Este o bijuterie asa cum bine spune Ioanina

  • sphie said:

    ador filmul, este pur ?i simplu surprinz?tor,superb..nu am cuvinte.Pur si simplu il ador

  • moonlady said:

    am terminat acum 5 min vizionarea filmului..si sincer nu pot spune despre film ca este exceptional.ceva imi iese cu virgula in tema din context.asa sa fie in lumea baletului?primsolista o pune cu coregraful..invidie si sex cat cuprinde ..pai atunci ma gandesc ca e ca in romania.si eu care credeam ca noi suntem necivilizati.of,of,mai,mai.concluzia..am vazut si filme mult mai bune.

  • vlad said:

    Asa film prost rar mi-a fost dat sa vad.Subiectul, o nebuna de legat putea sa se omoare de la inceput ca sa nu ne mai oboseasca atita timp cu paranoia ei. Filmele despre criminali in serie, pedofili si femei timpite nu pot fi intelese de o minte sanatoasa deoarece nu ai cum sa intri im mintea unui astfel de om. Cine spune ca a inteles filmul inseamna ca……..

  • Mihai said:

    Poate previzibil, insa excelent executat. Mi-a placut cum de fapt tot timpul filmului Nina nu isi pierduse mintile ci era mereu in control, incercand din rasputeri sa intre in rol, sa atinga perfectiunea, ceea ce la final a si reusit.

    Si da, am acelasi sentiment fata de duduia Portman, nu mi-a placut in restul filmelor in care am vazut-o. Aici insa m-a impresionat placut :)

  • Ted – Oare ursuletii de plus imbatranesc si ei? | KoolHunt.ro - Filme, restaurante, cafenele, ceainarii, baruri din Bucuresti said:

    […] Show, formandu-si altfel un stil foarte reusit ca actrita de comedie (desi, sa recunoastem, nici in Black Swan nu a fost prea rea!). De mentionat ar fi si legaturile anterioare ale Milei Kunis cu regizorul […]

  • Step Up Revolution – pe cat de putina rebeliune, pe atat de mult spectacol | KoolHunt.ro - Filme, restaurante, cafenele, ceainarii, baruri din Bucuresti said:

    […] suprinzator la aceasta situatie intrucat componenta transcendentala a dansului vine mai degraba in devenirea unor lebede albe, negre (dupa caz), decat in viata aproape obisnuita a unor dansatori. Dar simplitatea povestii si […]

  • Scary Movie V – Apes are people too! Sau viceversa | Koolhunt.ro - Vezi Bucurestiul cu alti ochi said:

    […] film marca Guillermo Del Toro, Mama – pe plot-ul caruia se construieste intreaga actiune – The Black Swan, Paranormal Activity, Rise of the Planet of the Apes, cu o tusa de Inception, Exorcistul – se […]

Spune-ne parerea ta! Poti arunca cu rosii sau ne poti aproba, ramanem oricum prieteni. Si speram ca si tu sa ramai alaturi de noi.

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Sa stii ca apreciem atunci cand esti dragut si nu ne spui cuvinte urate nici daca le meritam. La fel si ceilalti cititori ai nostri.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.

*